Ronduit frustrerend is het. Volop trainen om aan die jaarlijkse hardloopwedstrijd in Mollem, het dorp waar ik woon, te kunnen deelnemen. En dan plots… gezwollen enkel en pijnlijk scheenbeen. Het verdict: beenvliesontsteking.

Dat was 3 weken geleden. Heel wat rust, wisselbaden en ontstekingsremmers later gaat het nu beter. Maar niet zonder dat ik stevig wakker geschud werd. Een beetje research leerde mij dat een beenvliesontsteking of periostitis een ernstige blessure is, die vaak terugkeert en in het slechtste geval kan leiden tot een “stressfractuur”, anders gezegd: een botbreuk.

Kortom, opletten geblazen. Als je onderstaande symptomen herkent, negeer ze dan niet, maar doe er iets aan!

Herkenbaar?

De enige die echt uitsluitsel kan geven, is de arts. Maar als de volgende symptomen herkenbaar zijn, dan is een beenvliesontsteking een zeer waarschijnlijke diagnose:

  • Je voelt pijn als je drukt op je schenen
  • De kuitspieren aan de binnenzijde van de kuit zijn stijf en pijnlijk
  • Eerst heb je enkel pijn tijdens het sporten. Later ga je de pijn ook voelen bij rust
  • De plaats van de ontsteking is gezwollen en voelt warm en pijnlijk aan

 

Bron: http://www.flickr.com/photos/tabor-roeder/8113284229

Better safe than sorry

Oké, de diagnose is duidelijk. Maar wat nu? Wil ik opnieuw gaan lopen, dan moet ik koste wat het kost vermijden dat de blessure terugkeert. Als ik alles op een rijtje zet, dan denk ik dat lopen op een harde ondergrond de grootste boosdoener is. Maar er is meer.

Mijn top 5 “advies aan mezelf”:

  1. Rust voldoende lang. Herbegin pas met lopen als de pijn volledige verdwenen is
  2. Doe oefeningen om kuit- en scheenbeenspieren te versterken
  3. Loop op een zachte ondergrond met goed schokdempend schoeisel. En vooral, stop onmiddellijk met lopen als je pijn voelt
  4. Begin met een goede warming-up van een tiental minuten, gevolgd door rekoefeningen
  5. Zorg voor een goede cooling-down na het lopen

 

Luisteren naar je lichaam

Zo, ik weet wat er gedaan moet worden. Nu komt het erop aan mijn eigen advies op te volgen. Want eens ik weer aan het lopen ben, moet het harder, sneller, beter. En dan negeer ik die pijn. Gaat wel over. Vanzelf. Niet dus!

Love-running.nl adviseert hardlopers met klachten altijd een bezoek aan de dokter/fysiotherapeut te brengen voor diagnose en behandeling. 

Siren Baert

2.140 x gelezen | Geschreven door
Blogger worden? | Eindredactie doen? | Redactieteamlid worden?


2.140 x gelezen | Geschreven door
11 comments
Swisske
Swisske

...een goede fysiotherapeut/manueel therapeut kan je hier ook goed bij helpen...

Dany Dewulf
Dany Dewulf

Sportarts raadplegen, lijkt mij ook de beste optie nu, Siren. Dat is althans toch mijn ervaring :) Scheenbeenvliesontsteking kan inderdaad vele oorzaken hebben, heb ik intussen van de sportarts geleerd. Als je pijn hebt in je enkel, kan dat ook verschillende oorzaken hebben. Ook weeral mijn ervaring :) De sportarts is in mijn ogen de enige die de juiste diagnose kan stellen. Een grondige loopganganalyse zal wellicht aangewezen zijn. Mocht je naar UZ Gent gaan, Centrum voor Sportgeneeskunde, dan is prof. Steyaert top ! Daar ga ik toch altijd bij (want heb ook al slechte ervaringen opgedaan met andere sportartsen :( ) Succes met je zoektocht, Siren ! Ik duim voor je !

sirenbaert
sirenbaert

Ik denk dat je wel eens gelijk zou kunnen hebben. Ik voel ook regelmatig pijn in mijn enkels. Ik doe eens navraag bij de dokter. Bedankt voor de tip!

Swisske
Swisske

Dag Siren, shin splints ofwel beenvliesontsteking wordt veroorzaakt door de spieren die aan het beenvlies aanhechten. De taak van deze spieren is het bewegen en stabiliseren van de enkel. Waarschijnlijk zit daar de oorzaak van jouw probleem: in je enkel. Als de spieren té hard moeten trekken om een beweging mogelijk te maken (bijv jouw voet heffen, (omdat er een blokkade in de voetwortelbeentjes zit), dan raken deze spieren overbrlast en verkort. De aanhechtingsplaats aan het beenvlies raakt vervolgens hierdoor geirriteerd en gaat pijn doen. Als je op de lange duur klachtenvrij wilt blijven lopen, zou ik je adviseren om eens naar de beweeglijkheid van je enkel en voetwortelbeentjes te laten kijken. Succes

Dany Dewulf
Dany Dewulf

I know, Siren. Ben toen ook met blessure naar sportarts geweest, in het ziekenhuis. Botscan was overduidelijk: twee zwarte strepen (shin splints). Sportarts zei dat ik nooit meer zou kunnen hardlopen. Maar: whatever you believe, creates your reality. Ik geloofde dat ik wel weer zou kunnen hardlopen. Vorig jaar nog 15 km, twee jaar terug 16 km :) Nu hoop ik volgend jaar de halve marathon te lopen. Jij ook he, Siren: never give up! Komt altijd weer goed :)

sirenbaert
sirenbaert

Dat klinkt in elk geval bemoedigend, Dany. Ik hoop dat ik er deze keer ook voor altijd van verlost mag zijn, want een pretje is het niet.

Dany Dewulf
Dany Dewulf

Toen ik scheenbeenvliesontsteking kreeg, was de grote boosdoener het afrolpatroon van mijn voet (voet knikte teveel naar binnen). Oplossing: steunzolen en correctie op de loopschoenen. En ik heb mijn scheenbeen gedurende 5 maand dagelijks gedurende 20 minuten met ijs moeten behandelen. Sedertdien heb ik er nooit meer last van gehad, maar ik heb wel al jouw tips zorgvuldig in acht genomen, Siren. Mooie blog!

sirenbaert
sirenbaert

Dag Arjan, bedankt voor de tip. Ongetwijfeld kan een betere looptechniek veel leed voorkomen. Alleen niet altijd zo makkelijk om bij te sturen als je niet begeleid wordt door een professional. Maar zeker een terecht aandachtspunt.

Arjan (@arjan_bass)
Arjan (@arjan_bass)

Ik mis het puntje looptechniek in je analyse. Als je goed loopt heeft ondergrond en schoeisel veel minder invloed.

sirenb
sirenb

Bedankt Dany, ga ik zeker doen!

Dany Dewulf
Dany Dewulf

Sterkte, Siren! Die blessure ken ik ook. Heb die namelijk ook gehad. Tip: lees mijn blog op www.love-running.nl (zin en onzin van hardloopschema's bv.)